-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

منظور از «غاشية» (پوشاننده) كه از جمله اسماء قيامت است چيست؟
از نامهاي قيامت «غاشيه» است. قرآن ميفرمايد: اي پيامبر(ص) آيا داستان غاشيه كه رخدادهاي سخت و وحشتناك آن همه را ميپوشاند به تو رسيده است؟! كه در آن روز رخسار گروهي ترسناك و ذليل باشد و همة كارشان رنج و مشقّت است و پيوسته در آتش دوزخ معذّبند و از چشمه آب گرم جهنّم آب نوشند: «هَل أتيك حديثُ الغاشية وُجوه يَومئذ خاشِعة عامِلة ناصِبة تصلي ناراً حاميةً تُسقي من عين انية» غاشيه/1ـ5؛

امام صادق(ع) دربارة علت نامگذاري قيامت به پوشاننده: «الغاشية» ميفرمايد: پارسايان در روز قيامت زير پوشش امان خدا از عذاب دردناك هستند (نور الثقلين 5/562)

از دعاهاي روزهاي ماه مبارك رمضان اين است: «اللهم غشِّني برحمتك» (مفاتيح الجنان، دعاي روز بيست و نهم ماه رمضان»؛ [خدايا به رحمت خود مرا بپوشان].

در مقابل گروه اوّل، گروهي نيز تحت پوشش نعمتهاي جاودان قرار گرفتهاند: «وجوه يومئذ ناعمة لِسَعيها راضِية في جَنّة عالِية لا تَسمَع فيها لاغيةً فيها عَين جاريةً فيها سرر مرفوعة و أكوابٍ موضوعة و نَمارق مَصفوفة و زَرابيّ مَبثوثة» غاشيه/8ـ16؛ [گروهي ديگر به نعمتهاي بهشت رخسارشان شادمان است و از سعي و كوشش خود خشنودند. اينان در بهشت بلند مرتبت مقام عالي يافتهاند. در آنجا هيچ سخن زشت و بيهوده نشنوند. در آن بهشت چشمهها جاري است و هم آنجا تختهاي عالي و كرسيهاي بلند پايه نهادهاند و قدحهاي بزرگ گذاشته و مسند و بالشهاي مرتّب داشته و فرشها گستردهاند]. همچنين ميفرمايد: «أفأمنوا أنْ تأتيهم غاشيةٌ من عذاب الله أو تأتيَهم السّاعة بغتةً و هم لا يشعرون» يوسف/107؛ [آيا از اين ايمن هستند كه عذاب فراگير و پوشش دهندهاي از ناحية خدا به سراغ آنان آيد يا ساعت رستاخيز ناگهان فرارسد، در حالي كه آنان متوجّه نيستند؟!]

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.